Alapfok, középfok, felsőfok

2023.07.25

Tapasztalatom szerint sok nyelvtanulóban él ez a hármasság, alap-közép-felső, és mivel "arányosan háromfelé van osztva" a nyelvtudás, hajlamosak vagyunk nagyon félreértelmezni, mit is takarnak pontosan ezek a nyelvi szintek.

https://support.cambridgeenglish.org/hc/en-gb/articles/202838506-Guided-learning-hours

2001-ben került bevezetésre a KER (Közös Európai Referenciakeret, angolul Common European Framework of Reference for Languages, CEFR), amely nem három, hanem hat nyelvtanulói, nyelvhasználói szintet határoz meg.

Ez a hat szint jobban árnyalja a különbségeket a nyelvi készségeket illetően, és az is jól látszik az ábrán, hogy az alap-, közép-, és felsőfok nem egyenletesen helyezkedik el a spektrum szélein és közepén. Mit jelent ez nekünk? Először is azt, hogy az alapfokú nyelvtudás az nem azt jelenti, hogy ki tudok tölteni egy szállodai bejelentő-lapot, be tudok mutatkozni - ez ugyanis A1 szint... Az alapfokú nyelvtudás széles szókincsbeli és nyelvtani tudást feltételez (például a present perfect magabiztos használatát!). Az alapfokú nyelvtudás (B1) az általános érettségi szintje, és ha valaki vet egy pillantást egy érettségi feladatlapra, akkor láthatja, hogy az bizony elég komoly nyelvtudást kér számon.

A1, A2 szinten egy olyan általános iskola 5-6. osztályos gyerek van, aki heti 3-4 órában tanul angolul! Ez a nyelvtudás felnőttként bőven elég arra, hogy külföldi nyaraláson jól elboldoguljunk: étteremben tudunk rendelni, szolgáltatásokról kérdezni, a válaszokat pedig megértjük, ha nem, akkor vissza tudunk kérdezni.


Egy magabiztos, erős B2 nyelvtudással (ez a 'középfok') céget lehet vezetni és külföldi partnerekkel is el lehet boldogulni. (Más kérdés, hogy a nyelvtudás mellett az egyéb kompetenciák rendelkezésre állnak-e, pl. tárgyalástechnika.) Ezen a szinten 'Aktívan részt tudok venni az ismert témákról folyó társalgásokban úgy, hogy közben kifejtem és fenntartom a véleményem', valamint 'Meg tudok írni egy esszét vagy beszámolót, amelyben információt közlök, illetve egy bizonyos vélemény mellett vagy ellen érvelek. Adott események és élmények személyes jelentőségét kiemelő levelet is meg tudok fogalmazni.', továbbá 'El tudok olvasni olyan cikkeket és beszámolókat, amelyek jelenkori problémákkal foglalkoznak, és ahol az író egy adott véleményt vagy nézőpontot képvisel. Megértem a kortárs irodalmi prózát.' (forrás: NYESZE)

+180-200 óra?!?

Bizony-bizony... szintek között általában 180-200 tanárral töltött órával számolunk. Nemcsak én, hanem a Cambridge University is... És ez csak a tanári óra! Egyéni tanulással kell még legalább ennyi...

Ráadásul ez az óraszám változhat a tanulás intenzitásától, a nyevtanuló korától, a nyelvnek való kitettségtől: pl. ha a munka, tanulás, szórakozás mind-mind angol nyelven történik, még ha Battonyán élünk is, akkor a nyelv elsajátítása sokkal hatékonyabb, mintha csak órára járunk és házi feladatot csinálunk.

Többek között ezért sem javaslom, hogy valaki a középfokú nyelvvizsga után két-három hónappal már a felsőfokúra készüljön, ugyanis nem lesz lehetősége elmélyülni és gyakorolni.

Tanulságok:

- ne nézzük le az alapfokú nyelvvizsgát! Dolgozni kell érte, nem keveset!

- a nyelvtudáshoz idő kell

- nem elég tanárhoz járni, a fejlődéshez, szintlépéshez extra munka is szükséges

 Ha még szeretnél elmélyülni a KER-szintekben:

https://nyelviskola.hu/kozos-europai-referenciakeret-szintek
https://support.cambridgeenglish.org/hc/en-gb/articles/202838506-Guided-learning-hours
https://www.coe.int/en/web/common-european-framework-reference-languages/table-1-cefr-3.3-common-reference-levels-global-scale